První tramvaj vyjela v Jablonci před 120 lety

Před 120 lety začala jezdit pravidelná linka tramvaje z Jablonce do Rychnova u Jablonce nad Nisou. Jablonec byl tak sedmým městem v zemích Koruny české, ve kterém tramvaje jezdily. Toto výročí si připomene statutární město společně s Dopravním sdružením obcí Jablonecka (DSOJ) a Jabloneckou dopravní, a.s., (JD) uspořádáním výstavy v přízemí radnice i doprovodným programem.

Pravidelný tramvajový provoz byl v Jablonci nad Nisou zahájený 7. února roku 1900. Proto město Jablonec, DSOJ a JD připravily spolu s Boveraclubem, společností BusLine a Sdružením pro obnovení elektrických kolejových drah Jabl. n. Nisou důstojné připomenutí tohoto významného dopraváckého výročí. 

Vývar ze staré slepice a lívance

„Ve čtvrtek večer uspořádáme slavnostní večeři v hotelu Zlatý lev ve stejném duchu jako před 120 lety v předvečer zahájení provozu,“ připomíná předseda Sdružení pro obnovení elektrických kolejových drah Jabl. N. Nisou Lukáš Pleticha a dodává: „V archivu jsme objevili menu tehdejší večeře, a tak se pokusíme o její zopakování, což nebude úplně jednoduché. Menu je psáno rakouskou němčinu, tak ne úplně všemu jsme správně porozuměli. A některé suroviny jsou už špatně sehnatelné,“ vysvětluje Pleticha. Tak si hosté slavnostní večeře po polévce „ze staré slepice“, budou moci vybrat candáta na másle s vařenými brambory,  ragú ze zvěřiny, konkrétně z jeleního masa, filet Wellington nebo kohouta s francouzským salátem či kompotem. Sladkou tečkou pak bude dezert v podobě lívanečků. „Poté se páni odeberou do vedlejšího salónu na kafe a doutníky,“ dodává s úsměvem Lukáš Pleticha. 

Historické tramvaje na konečné

V pátek 7. února jsou pak všichni fandové kolejové dopravy i milovníci historie zvaní na vernisáž výstavy ke 120. výročí zavedení tramvajové dopravy v Jablonci. Výstava bude v přízemí jablonecké radnice v informační centru a potrvá do konce února. „Vystaven bude například model elektrické tramvajové lokomotivy nebo kopie zaměstnanecká knihy Jabloneckých elektrických drah,“ říká ředitel JD Luboš Wejnar s tím, že expozice je přístupná v době otevíracích hodin informačního centra. 

Součástí oslav 120. výročí tramvajové dopravy v Jablonci bude také doprovodný program. „Připravili jsme jízdy historickými autobusy z Mírového náměstí do Rychnova u Jablonce nad Nisou. Pro autentičnost a připomenutí si části tramvajové trati pojedou autobusy z Mírového náměstí Lidickou ulicí do ulice 5. května, a tak budou kopírovat někdejší koleje, dále budou pokračovat po trase linky č. 101,“ popisuje Wejnar s tím, že první spoj odjíždí z Mírového náměstí ve 14:30 hodin a dále pak každou hodinu do 17:30 hod. Odjezdy z Rychnova jsou v 15, 16, 17 a 18 hodin.

Stranou nezůstane ani skutečná tramvaj. „Bude možné se svézt také historickou tramvají. Celá tramvajová souprava složená z motorového vozu typu 6MT č. 117 z roku 1953 a vlečného vozu č. 44 „Plecháč“ z roku 1932 přijede na konečnou u Tyršových sadů, kde bude vlečný vůz od 13:35 do 16:55 hod. vystavený. Motorovým vozem se pak zájemci mohou během dvou jízd z Tyršova parku do Zeleného údolí a zpět svézt,“ dodává Wejnar. Odjezd historické tramvaje z Tyršova parku je v 15:12 a 15:57 hodin, ze Zeleného údolí v 15:27 a 16:12 hod. Zpět do Liberce souprava odjede v 16:57 hod.

HISTORICKÉ MEZNÍKY TRAMVAJOVÉ DOPRAVY

•    1892 - první úvahy o zřízení tramvajové dopravy v Jablonci
•    1895 - továrník Gustav Hoffmann získal předběžnou koncesi pro provoz tramvaje; ve stejném roce vznikl první projekt 
•    1898 - začaly přípravné práce na stavbě tramvajové trati 
•    1899 - vznik společnosti Gablonzer Strassenbahn und Elektrizitäts Gesellschaft
•    1900, 7. února - v Jablonci vyjely první tramvaje na trati spojující dnešní Mírové náměstí s Rychnovem u Jablonce n. N. Celý úsek byl jednokolejný s výhybnami, měl rozchod 1000 mm a měřil přibližně 9,3 km.
•    1900, duben – provoz na trati od divadla přes Mírové náměstí na náměstí Boženy Němcové
•    1900, květen - trať z Mírového náměstí do Rýnovic k poště a od divadla do Brandlu (trať byla zrušená v roce 1945) 
•    1900, září - provoz na úsecích Rýnovice, pošta – Janov nad Nisou a z Brandlu do Rýnovic (tato trať ukončila provoz v roce 1950) 
•    Na konci roku 1900 celá tramvajová síť měřila přibližně 21 km a vedla hodně členitým terénem. Jablonecké tramvaje měly spíše charakter malodráhy, protože spojovaly s Jabloncem obce v blízkém i vzdálenějším okolí.
•    1904 - prodloužení trati z náměstí Boženy Němcové do Jabloneckých Pasek. Dalších 30 let se síť tramvajových tratí neměnila. 
•    1902-1904 – velký rozmach nákladní tramvajové dopravy; na celé síti vzniklo několik nákladišť a vleček do různých podniků 
•    1904  - pravidelnou přepravu zásilek zahájila pošta, která tramvaje využívala až do  roku 1945