Jablonečtí výrobci bižuterie předvedli, jak umí ozdobit svět

Jablonečtí výrobci bižuterie v Eurocentru v Jablonci nad Nisou předvedli, jak umí ozdobit svět. Na tradiční přehlídce Made in Jablonec se představilo šest desítek modelů, které vytvořili designéři tří škol, 14 oděvních a 16 bižuterních firem z regionu na téma Zdobíme svět. Každá firma předvedla tři kreativní modely inspirované jedním z vybraných světových módních center - Moskva - New York - Paříž.

Velkou pozornost budilo luxusní spodní prádlo z turnovské společnosti Werso Jany Matouškové. Na přehlídkovém mole se představila více než desítka modelů. Krajkové korzety, kalhotky a podprsenky doplnili designéři nákladnými štrasovými kreacemi, skleněnými perlami, ale například i peřím nebo zlatými křídly. "Spojení luxusního spodního prádla a šperku je prostě unikátní, běžně se takové ozdoby nedají nosit, protože by to vypadalo jako kýč, ale na přehlídce je to nádherné," řekla ČTK Matoušková, která se tradiční bižuterní přehlídky zúčastnila podruhé.
 
Přehlídky dávají designérům možnost popustit uzdu fantazii a realizovat i nejdivočejší sny, na které u běžných zakázek není prostor. Často tak vznikají malá umělecká díla. K těm nejzářivějším dnes patřil asi diadém ve tvaru dvojstěžníku zdobený broušenými kameny. Unikátních šperků však byla celá řada, co kus, to originál. Jejich cenu si nikdo netroufl odhadnout. "U některých děl stála jen galvanizace (pokovení) desetitisíce korun," poznamenal Milan Kohout, který patří k hlavním organizátorům.
 
Lednové módní přehlídky bižuterie mají v Jablonci dlouholetou tradici. Ještě v hluboké totalitě je začal pořádat ÚBOK (Ústav bytové a oděvní kultury), později jejich organizaci převzal koncern Jablonecká bižuterie. Po jeho rozpadu se přehlídek ujala bižuterní společnost Jablonex. Před šesti lety se ale prezentace pod její záštitou konala naposledy. Pak se sklářský gigant rozpadl a organizaci převzal Svaz výrobců skla a bižuterie. V jeho režii se přehlídka uskutečnila pošesté.
 
Přehlídky slouží hlavně k propagaci tradiční české bižuterie. "Snažíme se využít každé příležitosti, abychom ukázali, že jablonecká bižuterie stále žije," řekl předseda svazu Pavel Kopáček. Pro firmy je to podle něj prestižní záležitost a modely si financují samy. Zájem o přehlídku ale roste i mezi veřejností, původně se přehlídka konala v premiéře jednou, dnes byly dvě, obě dlouho dopředu beznadějně vyprodané. "Prodalo se více než 1100 lístků a kdybychom uspořádali třetí přehlídku, vyprodali bychom ji zřejmě taky," dodal Kopal. Celá kolekce se ale v průběhu roku představí i na dalších místech v Česku a v zahraničí.
 
zdroj: ČTK